Home Fietsvakantieverhalen van Valentijn van den Berg Home

 

2005 - TransAm Trail: Van oost naar west in de VS

 

 

Hoe en Waarom

 

Voorbereiding

 

Uitrusting

 

Het Goede Doel

 

Sponsornieuws

 

Vertrek Schiphol

                      foto's

 

Washington DC

tekst             foto's

Virginia

tekst             foto's

Kentucky

tekst             foto's

Illinois

tekst             foto's

Missouri

tekst             foto's

Kansas

tekst             foto's

Colorado

tekst             foto's

Wyoming

tekst             foto's

Montana

tekst             foto's

Idaho

tekst             foto's

Oregon

tekst             foto's

 

Aankomst Schiphol

                      foto's

 

Algemene informatie

                       etappes

 

           overnachtingen

 

                          cijfers

 

 wetenswaardigheden

 

Terugblik

 

 

 

Uitrusting

 

Beslissen wat je op allemaal mee zult nemen, is een moeilijk, maar belangrijk onderdeel tijdens de voorbereiding van zo'n tocht. Het moeilijkste is misschien nog wel te bepalen wat er niet meegaat, want je hebt het uiteindelijk wel allemaal 7000 kilometer lang op en aan je fiets zitten; een bekend gezegde in dit verband is: alles wat je thuislaat is meegenomen! 

Zonder nu alles op te gaan sommen wat ik mee ga slepen, is het misschien voor mensen die overwegen ook (ooit) zoín soort tocht te gaan ondernemen wel interessant om een aantal kenmerkende zaken op te noemen, met de aantekening dat deze opsomming een paar keer is aangepast, voordat ik daadwerkelijk op pad ben gegaan!

 

Fietsuitrusting

Allereerst natuurlijk de fiets zelf. Ik heb een hybride SANTOS STR02 vakantiefiets, die ik zelf in overleg met mijn fietsenmaker heb samengesteld. Er zitten 28" wielen in met Schwalbe Marathon banden; verder veel Shimano XT onderdelen, 27 versnellingen, pedalen waarvan een kant is voorzien van het SPD-kliksysteem, en de fiets is 5 jaar oud, maar heeft kort voor vertrek een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt gehad.

Mijn spullen gaan in waterdichte Ortlieb fietstassen: 2 voortassen en 2 achtertassen, plus een Agu Quorum stuurtas.

Voor fietsreparatie en -onderhoud zal ik naast de gebruikelijke spullen (zoals bandenplak, enkele inbussleutels, kettingpons, tieraps, touw, elastieken en een filmroldoosje met ringetjes, boutjes en moertjes) ook een cassettesleutel, pedaalsleutel, spaaksleuteltje, en een sleuteltje voor het afstellen van de remblokjes meenemen. En natuurlijk olie voor het smeren van ketting en derailleur.

De lijst met reservematerialen is in overleg met mijn fietsenmaker (Recycle in Wageningen) opgesteld, en de volgende zaken staan er o.a. op:

  • 2 buitenbanden (omdat het asfalt in de VS nogal een grove bovenlaag heeft en bovendien 28" daar niet de standaard bandenmaat is), en 1 binnenband

  • (stukje) ketting

  • remblokjes

  • reserve rem- en derailleurkabel

  • (nood)spaken

Ik heb ook enkele extra voorzieningen op de fiets aangebracht om plezierig en veilig in de VS te kunnen fietsen:

  • een spiegeltje aan het stuur om te kunnen zien of er een vrachtauto of een grote camper nadert, en ik dus rap de shoulder (vluchtstrook) op moet gaan; maar ook handig om tijdens het tweede deel, als ik samen met mijn vriendin fiets, elkaar in de gaten te kunnen houden om zo de onderlinge afstand niet te groot te laten worden;

  • een petfleshouder, geschikt om een fles van 1,5 liter in te zetten; daarmee komt de hoeveelheid water die ik mee kan slepen op 2 bidons van 0,75 + 1 fles van 1,5 en een waterzak van 2 liter in totaal op 5 liter, moet voldoende zijn om in grote hitte ook de lange lege stukken te kunnen overbruggen;

Kampeeruitrusting

Bij mijn kampeeruitrusting is lichtgewicht het sleutelwoord.

Ik heb voor het stuk dat ik alleen ga fietsen een 1-persoons Birdland Stardrop koepeltent (dus stormvast) gekocht; deze tent is erg licht (1800 gram, incl. haringen, stokken en scheerlijnen). Als mijn vriendin mij halverwege gaat vergezellen, heeft zij onze 2-persons Birdland Ellips 390 tent meegenomen, en stuur ik de Stardrop naar Nederland op.

Daarnaast heb ik een donzen slaapzak (Yeti VIB 250 Pound), die geschikt is tot 0 graden, omdat het op ruim 3000 meter hoogte in de Rocky Mountains koud kan zijn; dons, dus licht (ca. 530 gram) en klein op te bergen. Ook neem ik een lakenzak mee, zodat de slaapzak wat langer schoon blijft, en als het erg warm is, kan ik daar in gaan slapen.

Ik slaap op een self-inflating slaapmat van Thermarest, het is niet de lichtste die er bestaat, maar ik geef niet toe op slaapcomfort; er gaat ook een heel klein opblaasbaar kussentje mee.

Verder heb ik een klein lichtgewicht frame, waarmee ik samen met de slaapmat een eenvoudig stoeltje van kan maken.

Om te koken gebruik ik een benzinebrander van MSR, de Dragonfly. Deze kan behalve op Coleman fuel ook op wasbenzine en (loodvrije) autobenzine branden; dat laatste is met name handig omdat Coleman fuel in de VS alleen in grote blikken wordt verkocht, en er op bijna elk kruispunt wel een benzinestation staat.

Naast de gebruikelijke zaken neem ik voor het eten en drinken 2 pakjes lichtgewicht droogvoer en een pakje hardkeks (beide voor noodgevallen) mee. Verder een pakje melkpoeder om zelf met water melk te kunnen maken, een paar pakjes bouillon of cup-a-soup (voor als het 4 uur is!), en natuurlijk druivensuiker, mueslirepen e.d.

 

(Fiets)kleding

Wat de kleding betreft neem ik van alles een beetje mee, zodat het mogelijk een aantal lagen aan te trekken als het koud is.

Naast de gebruikelijke fietskleding neem ik een zweetshirt, een legging, losse mouwstukken en een Goretex regenjas mee, die ook dienst doet als windstopper.

Ik fiets op schoenen met het SPD-kliksysteem. Omdat ik van plan ben ook te gaan wandelen, gaan mijn lage wandelschoenen mee, en als het erg mooi weer zal ik op lichtgewicht TeVa sandalen lopen.

Natuurlijk gaan zonnebril, reservebril, fietsbril, (zonne)pet, fleecemuts en helm mee.

 

Boeken en kaarten

Helaas moet je je op zoín tocht erg beperken wat het aantal leesboeken betreft: hooguit 1 of 2, die ik onderweg aan iets of iemand kan weggeven. Daarna probeer ik (bijvoorbeeld in bibliotheken) tweedehands boeken te kopen.

Als routeboek gaat: 'Bicycling Coast to Coast: A Complete Route Guide Virginia to Oregon', het officieuze routeboek van de TransAm Trail van Donna Lynn Ikenberry, mee.

Verder de 12 officiŽle routekaarten, uitgegeven door de Adventure Cycling Association, en een overzichtskaart van de VS, om onderweg een beetje een idee te hebben waar ik ben en hoe ver ik nog moet ;-).

Ook een flora en fauna gidsje ga ik meenemen, zodat ik in ieder geval kan opzoeken hoe de planten en dieren die ik onderweg zie, in de VS worden genoemd.

Verder neem ik nog wat boekjes mee die ik zelf in elkaar heb gezet: boekjes met informatie over de route (van voorgangers), landeninfo van de VS die op de site van De Wereldfietser staat, en een dagboekje.

Uit de Lonely Planet gids USA (die per staat is ingedeeld) heb ik die staten waar ik doorheen fiets eruit gescheurd en daar zelf weer een boekje van gemaakt.

 

 

Overige zakan

  • Omdat ik langer dan 90 dagen in de VS zal verblijven, heb ik een non-immigrant visum nodig. Een heel gedoe, en het kost een hoop geld, maar ja, zonder kun je niet.

  • Ook heb ik (bij de ANWB) een internationaal rijbewijs opgehaald, zodat ik zonder problemen een auto kan huren.

  • Omdat de fiets in het vliegtuig mee moet, is het handig om in verband met het toegestane overgewicht een speciaal vliegticket te kopen; ook het feit dat ik pas na circa 4 maanden weer terugvlieg, maakt een ander dan normaal ticket noodzakelijk. Bij de Fietsvakantiewinkel weten ze daar alles van, zij hebben dan ook de tickets verzorgd.

  • Voor de communicatie met het thuisfront, heb ik een triband gsm, waarmee ik ook kan e-mailen, en die ook als voice-recorder is te gebruiken.

  • Verder heb ik een MP3-speler gekocht, die gevuld is met 4 Gb aan muziek, die ik vooral het eerste deel wil gaan gebruiken als ik alleen fiets.

  • De vier fietstassen gaan tijdens de vliegreis in een (lichtgewicht) plunjebaal (ook wel flightbag geheten). Tijdens het fietsen gaan hier de spullen in die niet in de tassen passen, en worden dan achter op de bagagedrager vastgemaakt. De fiets gaat tijdens de vlucht in een plastic hoes, verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel. Deze hoes, die bijna niets weegt, sleep ik de hele tocht mee, om ook op de terugvlucht de fiets er weer in te kunnen verpakken.

  • Ik heb ook nog een klein lichtgewicht dagrugzakje bij me, handig tijdens wandelingen, en bij het boodschappen doen.

  • Je schijnt op bepaalde stukken (m.n. in Kentucky en Kansas nogal eens last van honden te hebben. Het beste middel daartegen schijnt pepperspray te zijn, maar is nogal dieronvriendelijk. In de VS schijnt het middel dog-repellent te bestaan, wat ook effectief is, maar aanzienlijk minder vervelend (voor de hond!) schijnt te zijn. Dat middel wil ik dus terplekke gaan kopen.

 

 

Naar begin

TransAm Trail 2005

Home