Home

foto's

Algemene informatie

Ma 6 juli

We starten in het Duitse deel van Rheinfelden, rijden de Rijnbrug over en dan begint de Ronde van Zwitserland echt. Geen grensformaliteiten, geen douane, geen Corona-controle!

Het is zwaar bewolkt en tamelijk fris, maar anderhalf uur later zitten we in Bad Säckingen (inmiddels weer in Duitsland!) in de zon op een terras koffie te drinken. We bereiken Bad Säckingen door in Stein (Zwitserland) via de langste houten brug van Europa (204 meter) de Rijn over te steken.

In totaal fietsen we vandaag ca. 60 km, waarvan ca. 13 km onverhard, vaak dicht langs de Rijn. In de route van vandaag zit 1 klim: in 4 km gaan we 110 meter omhoog. Vlak voor het eind van de klim krijg ik voor het eerst in jaren een lekke (voor)band!

We hebben onderweg in Bad Zurzach een kamer geboekt. De prijzen voor hotelkamers in Zwitserland is even slikken: (omgerekend) € 160 voor een (mooie) kamer, maar nota bene zonder ontbijt!

Di 7 juli

Na een moeizaam verkregen ontbijt, omdat het enige personeelslid van de bakkerij/konditorei zowel brood en gebak moet verkopen, voorraden moet aanvullen en ontbijten moet klaarmaken, kunnen we na een uur eindelijk op pad.

Het is een prachtige dag om van Bad Zurzach naar Stein am Rhein te fietsen, een afstand van ca. 80 km: schitterend weer, veel mooie rustige wegen, fraaie natuur en enkele authentieke dorpen. Leuke plaatsen zijn o.a. Rheinau, Eglisau en vooral Stein am Rhein, onze eindbestemming van vandaag. Echt een juweeltje met fraaie oude vakwerkhuizen en mooie kerken en pleinen.

We moeten wel wennen aan de enorm hoge prijzen, met name voor eten en drinken. Cappuccino kost ca. € 5, warme maaltijd minstens € 30 en een bord soep € 16,50. Het ontbijt van vanochtend kostte ruim € 30.

Wo 8 juli

Voor vertrek nog even genoten van het prachtige plein waaraan ons hotel ligt.

Daarna bij een volledig blauwe lucht de fiets op voor een nieuw avontuur. Het eerste stuk is fraai, rustige wegen, leuke dorpjes. In Konstanz sluit onze routebeschrijving (uit 2015) niet helemaal aan bij de huidige bewegwijzering van Veloland Schweiz, maar m.b.v. de GPS-track komen we waar we willen zijn: de Altstad. Een prachtig oud deel van Konstanz dat verrassend genoeg weer in Duitsland ligt. Op een mooi plein met een Romaans-gotische dom drinken we cappuccino met rabarbertaart.

Daarna wordt de route minder interessant: langs de Bodensee met veel toerisme, dus druk. Bovendien staat er vaak bebouwing tussen het fietspad en het meer. Niet echt wat wij leuk vinden. We kunnen wel aan de Bodensee op een bankje lunchen. Daarna nog doorgereden tot Rheineck, dat ligt aan de Alte Rhein. Zo heet de Rijn voor dat hij in de Bodensee stroomt.

Weetje: vanaf de bron (in de buurt van de Oberalppass) doet de Rijn er 31 dagen over om bij Hoek van Holland in de Noordzee te stromen; hiervan zijn er alleen al 21 nodig voor de passage van de Bodensee.

Do 9 juli

Het is opnieuw prachtig weer. We fietsen vanuit Rheineck via een douanepost Vorarlberg (Oostenrijk) binnen en rijden dan 15 km door een mooi en heel rustig natuurgebied. Na die 15 km zijn we weer ongemerkt terug in Zwitserland, in het schitterende Appenzellertal. Het blijft voor de rest van de dag prachtig: schitterend weer, mooie natuur, volop bergen (met sneeuw) op afstand, en vooral hele rustige binnendoorweggetjes. Stops in Altstätten en Buchs (lunch). Na Buchs gaan we via een drukke uitvalsweg de Rijn over en zijn daarmee in Liechtenstein aangekomen. Het laatste stuk langs de Rijn, die hier de grens is tussen Zwitserland en Liechtenstein, naar Triesen is weer heel rustig.

In Triesen hebben een self check-in hotel geboekt; een nieuwe ervaring, wel nogal onpersoonlijk.

Vr 10 juli

Het belooft weer een schitterende dag te worden. Als we om 9 uur op de fiets stappen is het al 25 graden. Omdat de vooruitzichten voor morgen niet zo goed zijn (regen en onweer) hebben we bedacht dat we vandaag een korte etappe gaan fietsen tot Chur. Omdat dit een wat grotere plaats is met een fraai oud gedeelte waar we morgen wat kunnen rondkijken, eventueel onder een paraplu.

Als we na 44 km in Chur aankomen en op een fraai oud plein cappuccino drinken, twijfelen we of we toch niet verder zullen gaan want het is nog steeds schitterend weer. Maar als er even later donkere wolken op komen zetten, reserveren we toch hier maar een hotel. We kunnen daar al om 2 uur inchecken en daarna Chur al een beetje bekijken, totdat.... het inderdaad begint te regen en te onweren. Als we verder waren gegaan zouden we daar middenin hebben gezeten!

Za 11 juli

Rustdag: Chur (verder) bekijken, fietsonderhoud, de was doen, enz.

De dag begint 's ochtends met regen, maar in de loop van de middag is de zon alsnog gaan schijnen. Het is wel fris.

In de straat waar ons hotel staat is vandaag een markt, zeer Corona-proof. Alleen, het opstellen van de kramen begon al om 6 uur vanochtend!

Door het verbeteren van het weer hebben we alsnog besloten naar de Brambrüesch, de huisberg van Chur te gaan. Eerst met een gondel van 600 naar 1200 meter, daarna met een cabine naar 1595 meter. Helaas is het daar boven toch weer/nog bewolkt en koud (10 graden!). Opmerkelijk dat het boven vrijwel vlak is en nogal bebouwd. We zijn ondanks de dure kaartjes (ca. € 28 pp.) vrij snel weer afgedaald.

Morgen weer fietsen!

Zo 12 juli

Wat een schitterende dag: zowel wat weer betreft, als de omgeving waar we door heen fietsen. Het is wel vaak zwaar, vrij veel stukken onverhard en dan is zelfs het afdalen zwaar. Maar wat een mooie natuur, volop besneeuwde Alpen om ons heen, verstilde dorpjes, bermen en weilanden met prachtige bloemen, en vrijwel geen verkeer.

We zijn wel kapot als we om 5 uur in Disentis aankomen, vooral ook omdat we op een bepaald moment dachten dat we er waren en toen nog 3,5 km verder omhoog moesten, waarvan ca. 1 km een opgebroken weg was waar we moesten lopen.

Maar we hebben weer een prima hotel waar we heel vriendelijk worden ontvangen.

In Disentis staat een heel groot klooster: St. Martinus, dat het hele dorp wat overheerst. Het is het oudste Benedictijner klooster van Zwitserland en nog steeds in gebruik.

Ma 13 juli

Vandaag hebben we vanuit Disentis de Oberalppass (2046 m) bedwongen. Het was zwaar. Er zitten veel stukken in van 8-10%. Gelukkig was het weer goed, de weg prima en de drukte viel mee. In ruim 2 uur hebben we 21,5 km en 850 meter hoogteverschil overbrugd.

Daarna hebben we de cappuccino met het enorm grote stuk abrikozentaart met slagroom (€ 30!) wel verdiend.

Op de top van de Oberalppass is het mogelijk om naar de bron van de Rijn te wandelen. Dat is een rondwandeling van 3,5 uur. Dat hebben we niet gedaan.

Als toetje krijgen we een schitterende afdaling naar het toeristische Andermatt (op 1447 m) We gebruiken de rest van de middag om Andermatt te verkennen.

Morgen de Furkapass, nog zwaarder dan de Oberalppass!

Voor foto's van dit deel van de tocht, zie Langs de Rijn, foto's

Voor het vervolg van de tocht, zie Langs de Rhône, tekst