Home

Fietsvakantieverhalen van Valentijn van den Berg

Home

 

2020 - Ronde van Zwitserland

 

Deel 2: langs de Rhône - tekst

 

 

 
 

 

Inleiding

 

 

 

Langs de Rijn

 

tekst

 

foto's

 

 

 

Langs de Rhône

 

foto's

 

 

 

Door de Jura

 

tekst

 

foto's

 

 

 

Algemene informatie

 

 

Di 14 juli

Wat een prachtige dag, en wat een zware dag! Maar we hebben de Furkapass bedwongen!

De start, na weer een goed ontbijtbuffet, is nog wat fris. Maar na zo’n 10 km min of meer vlak, begint het serieuze werk: de ruim 12 km lange klim naar de Furkapass, waarvan 7 km met een stijgingspercentage van 8 of meer. Dat is dus echt afzien. De Furkapass ligt op 2436 meter en we beginnen de klim in Realp op 1540 meter, dat is dus bijna 1000 meter hoogteverschil in 12 km.

Bovenop de pas is niets te beleven. Het restaurant dat er staat is al meer dan 10 jaar dicht.

Maar dan komt het grote genieten: wat een schitterende natuur tijdens de afdaling naar Gletsch. Vaak gestopt om rond te kijken en foto’s te maken, hoewel die foto’s altijd een magere afspiegeling van de werkelijk blijken te zijn. Tijdens de afdaling kom je ook langs de gletsjer waaruit de Rhône ontstaat. Die gletsjer is vanaf de weg niet meer te zien (20 jaar geleden nog wel!). Je ziet wel de fraaie bedding die de gletsjer heeft uitgeslepen.

Na ruim 10 km afdalen komen we in Gletsch aan (op 1759 m hoogte), een dorp van niks, wat restaurantjes en het station van een historische smalspoorstoomtrein. Maar er is wel een aardig parkje waar we kunnen lunchen.

Daarna nog verder afdalen over geasfalteerde en goede onverharde wegen en paden. Totdat er zo’n 15 km voor ons eindpunt toch weer geklommen moet worden en niet zo’n beetje ook. Wat een tegenvaller en er staat niets over vermeld in het routeboekje! Er zit zelfs een klimmetje bij van 18%! Het laatste stukje naar het hotel kunnen we de Rhône oversteken via een lange houten hangbrug, dat bespaart ons een aantal kilometers en een extra klim.

Hotel Derby is prima, met een hele vriendelijke receptioniste/eigenaresse(?), Nederlands sprekend (ze heeft een Nederlandse moeder), een kamer met balkon en een fantastisch uitzicht op de bergen en de Rhône.

Heerlijk gegeten in de tuin van een naastgelegen hotel-restaurant, onder een grote parasol terwijl het regent.

 

Wo 15 juli

Het bevalt ons hier zo goed dat we besluiten nog een nacht te blijven.

Zo kunnen we vandaag met de kabelbaan omhoog naar de Fiescheralm (2200 m) en door naar de Eggishorn (2800 m) om de Aletschgletscher te bekijken. Deze gletsjer is de grootste van de Alpen met een lengte van bijna 24 km.

Het dalstation van de kabelbaan in Fiesch is splinternieuw en gecombineerd met het treinstation. Mensen die met de trein arriveren en boven op de Fiescheralm een accommodatie hebben gehuurd kunnen overstappen van trein op kabelbaan zonder buiten te komen. Het in- en uitstappen van de gondel is helemaal geautomatiseerd, er komt geen mens meer aan te pas.

Helaas heeft het geen zin om helemaal naar boven te gaan omdat de Eggishorn in de wolken ligt en de Aletschgletscher niet te zien is. We hebben daarom rondgewandeld op de Fiescheralm. Ook indrukwekkend, je ziet alleen maar bergen met sneeuw om je heen.

 

Do 16 juli

Vandaag weer op de fiets gestapt. Na 20 km vrijwel uitsluitend afdalen komen we in Brig aan en strijken neer op een terras op het plein waar we 20 jaar geleden ook hebben gezeten. Dat was toen de eerste keer dat we na 12 dagen fietsen in de zon konden zitten. En hoewel het vandaag een bewolkte dag is geweest, schijnt in Brig toch weer de zon!

Vervolgens verder via Visp en Raron. In deze laatste plaats drinken we koffie op de camping waar we 20 jaar geleden ook waren. Toen weer verder via Susten, Varen en Leuk. Om in Leuk te komen moeten we eerst een stukje langs een drukke weg en daarna steil klimmen. Niet echt leuk, maar we ontlopen daarmee wel een lang stuk langs die drukke weg. In Leuk eten we onze broodjes op een bankje tussen het oude raadhuis en minstens zo oude slot, en met een prachtig uitzicht op de lager gelegen omgeving en de beroemde berg Bella Tona.

We blijven ook de rest van de dag langs of dichtbij de Rhône fietsen en arriveren om ca. 17:30 in Sion.

Sion is de hoofdstad van het (grotendeels) Franstalige kanton Valais; bij ons beter bekend als Wallis.

Sion blijkt een prachtig oud centrum te hebben, waar ons hotel nog geen 200 meter van af ligt. Goede keuze dus. Bovendien hebben we vanuit onze kamer uitzicht op Château de Tourbion, 1 van de 2 imposante kastelen die hoog bovenop een steile rots staat en de stad overziet.

 

 

Vr 17 juli

Na het beste ontbijtbuffet tot nu toe weer op weg voor het vervolg van de route langs de Rhône. En ja hoor er is weer veel wind in het Rhônedal. De hele dag hebben we een flinke westenwind tegen!

Na 25 km hebben we onze eerste koffie in Fuly, vlakbij de route. Het is net of je in Frankrijk bent. Mensen zitten aan een tafeltje de krant te lezen, wat mannen hangen aan de bar met een (soort van) pastis.

Wij blijven eigenlijk de hele dag langs de Rhône fietsen, en dat wordt op een gegeven moment best saai, zeker met zoveel tegenwind.

Gelukkig rijden we de laatste 5 km door een natuurgebied en zien we nog zo’n 20 rode wouwen rondcirkelen en 2 jonge vosjes rondlopen.

We zijn gestopt in Villeneuve aan het Meer van Genève. Villeneuve is eigenlijk een voorstadje van Montreux. Maar Montreux vinden we te mondain, te groot en te druk.

 

Za 18 juli

Vandaag de hele dag langs of in de buurt van het Meer van Genève gefietst.

We gingen ervan uit dat het misschien een wat drukke maar verder eenvoudige tocht zou worden, want vlak. Maar dat is helemaal niet het geval! Vooral het gedeelte tussen Montreux en Lausanne is erg zwaar.

Bij Vevey, waar Charley Chaplin heeft gewoond en begraven ligt, gaan we van de weg langs het meer af (omdat de weg te druk zou zijn??) om 2 verdiepingen hoger te gaan fietsen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is; de volgende 10 km zijn of steil omhoog, of steil omlaag, soms meer dan 20%, waarbij we af en toe zelfs (in een afdaling!) moeten lopen. In het routeboekje wordt er met geen woord over gerept...

De omgeving waar we doorheen fietsen is wel mooi, maar daar hebben we op zo'n moment weinig oog voor.

Na Lausanne (45 km) wordt het gelukkig een stuk beter, we fietsen  weer een stuk dichter bij het meer en de omgeving bestaat uit natuur of landbouw en de weg is rustig. We hebben zelfs een keer dwars door een grote wijngaard gefietst.

We hebben in Nyon onze intrek genomen in een zestiende eeuws hostellerie, waar we allerhartelijkst worden ontvangen en meteen wordt gevraagd of we wat willen drinken. De 2 biertjes die we bestellen staan later niet op de rekening!

We hebben meteen een nacht bijgeboekt, omdat het hier zo leuk is, maar ook om bij te komen van de vermoeienissen van vandaag.

 

Zo 19 juli

Rustdag, dus fietsonderhoud, de (hand)was doen en de verblijfplaats verkennen. Maar vooral uitrusten!

We beginnen weer met een uitstekend ontbijtbuffet, dat we onder de oude arcade gebruiken, prachtig!

Het oude gedeelte van Nyon ligt pal aan het Meer van Genève, maar heeft een heel andere uitstraling dan de grotere steden Montreux en Lausanne. Het ziet er gemoedelijker uit, minder mondain. Het gaat minder om gezien te worden. Er zijn langs de boulevard wel diverse gezellige terrasjes.

In het oude Nyon zijn ook een aantal mooie oude gebouwen te zien, zoals het kasteel, wat kerken en woonhuizen. Ook heeft men vlak bij ons hotel in 1958 oude Romeinse pilaren opgegraven en die op een markant punt teruggeplaatst.

Langs de boulevard liggen een aantal goed onderhouden parkjes. Mooi aangeplant en met stroompjes is er leuk gebruik gemaakt van het hoogteverschil.

We hebben met de nodige moeite een accommodatie kunnen bespreken voor de volgende dag. Een kamer die ook nog eens niet helemaal aan onze wensen voldoet, nl. met een gedeelde badkamer. Het lijkt nu echt hoogseizoen te zijn geworden, en ook in Zwitserland brengen veel Zwitsers hun vakantie in eigen land door. De Jura lijkt een favoriete bestemming, mede door de opkomst van de e-bike, waardoor het voor veel meer mensen mogelijk wordt om hier te gaan fietsen.

 

 

Voor foto's van dit deel van de tocht, zie Langs de Rhône, fotos

 

Voor het vervolg van de tocht, zie Door de Jura, tekst

 

 

 
 

 

Home

bijgewerkt: 21-okt-2020