Home Fietsvakantieverhalen van Valentijn van den Berg Home
 

 

 

2004 - Langs Oude Wegen naar het zuiden

 

Deel 2  -  Van Nevers naar Cahors

 

Na de lunch in Nevers komen we op een fietspad langs het Canal Litéral à la Loire (een kanaal evenwijdig aan de Loire, dus); dit kanaal gaat op een gegeven moment via een oud aquaduct over de Loire, midden in dat aquaduct is zelfs een sluis. Fraai gezicht, we hebben er helaas geen foto van. Even later rijden we langs de Allier en komen o.a. door Aprémomt sur Allier (zie foto links), een mooi dorpje met prachtige middeleeuwse huisjes en daarboven het kasteel. De dag eindigt in Sancoins, een wat grotere provinciestad met veel voorzieningen. We nemen hier een kamer, omdat de dichtstbijzijnde camping nog 40 kilometer verderop ligt, en dat vinden we om half vijf een beetje teveel van het goede. Omdat we de tent vanochtend nat hebben ingepakt, hangen we die te drogen op de kamer.

De volgende ochtend blijkt pal voor ons hotel de weekmarkt te zijn. Het hotel blijkt vooral bij de marktlieden in trek te zijn, om voordat de markt begint, nog even wat te drinken. Het is zo druk, dat het enige moeite kost om met de fietsen bij het hotel wegkomen.

Kort na Sancoins is een tot hotel gerenoveerd kasteel met een fraaie ruïne van een Donjon. We kunnen er helaas niet dicht genoeg bij komen voor een foto. In Neuilly-en-Dun staat een oud kerkje uit de twaalfde eeuw, waar we het ook al niet treffen: we kunnen alleen maar door het sleutelgat naar het interieur kijken. 

 

In Vernais zien we een oud kerkje met daar omheen restanten van opgravingen van een Romeinse woning (zie foto links). Kortom er is veel te zien onderweg. In Charenton houden we onze koffiestop met bij de Patisserie gekochte lekkernijen. Van daaruit is het nog maar 10 km naar St. Amand Montrond, waar we de lunch willen gebruiken. Maar dat lukt niet zo goed, omdat het café waar een Plat du Jour wordt geserveerd niets meer heeft. We fietsen verder om iets anders te zoeken, maar vinden niets, en besluiten daarom een plekje te zoeken om wat brood te eten, want hierna moet er geklommen worden. Dat klimmen valt daarna met volle buik en tegenwind niet mee.

We eindigen in Chateaumeillant, waar we eerst weer een kerk bewonderen (zie foto rechts), heel sober ingericht en vooral daarom erg mooi. Als we weer opstappen om accommodatie te zoeken, blijkt Jos een lekke achterband te hebben, de eerste in deze vakantie. 

We nemen een kamer in Auberge Piet au Terre, een nogal dure tent. Als we zien dat het goedkoopste voorgerecht € 25 kost, besluiten we ergens anders te gaan eten. Maar het lukt ons echter niet om iets te vinden. Het enige andere restaurant is een Pizzeria, die helaas maar een paar dagen per week geopend is: vandaag dus niet. Uiteindelijk eten we op de hotelkamer wat overgebleven brood en keks, nou niet bepaald een luxueus diner! Het ontbijt (à € 11,50) is de volgende ochtend heel uitgebreid, we hebben het er dan ook goed van genomen! Onze eerste stop is vandaag in La Châtre, waar weer een grote kathedraal staat, heel sober ingericht met prachtige gebrandschilderde ramen. Hier lopen we ook onze koffie+ op. Het landschap begint nu duidelijk te veranderen, wat minder agrarisch en wat meer bossen, het doet een beetje aan de Ardennen denken, maar dan met betere wegen. Ook hier zijn steile klimmetjes vanuit rivierdalen. De dorpen maken inmiddels een minder lege en arme indruk. 

 

Cluis

 

De lunch gebruiken we in Cluis in de schaduw van de dertiende eeuwse kerk. Kort na Cluis is de weg afgesloten, er is een Deviation, maar we hebben in de loop der jaren wel geleerd je daar niks van aan te trekken: bijna altijd kun je als fietser er wel langs. Dat blijkt ook nu weer het geval te zijn, we hebben een klein stukje moeten lopen, maar daar staat wel een kilometerslange autoloze weg tegenover!

Een eindje verderop krijg ik tijdens een afdaling naar de rivier de Creuse een klapband. Het is de voorband, dus dat is behoorlijk schrikken, maar gelukkig kan ik de fiets in bedwang houden en blijf ik overeind. Er blijkt een scheur in het loopvlak van de buitenband te zitten. En omdat ik geen reserve buitenband bij me heb (volgende keer dus wel!) moet de scheur provisorisch opgelapt worden: ik stop aan de binnenkant een stukje schuurpapier en hoop maar dat het goed gaat tot de eerstvolgende fietsenmaker.

 

Crozant

 

We stoppen vandaag in Crozant, prachtig op de rotsen gelegen, boven de Creuse en het Lac de Chambord. Het dorp stelt niet veel voor, maar de eenvoudige camping municipal is goed en goedkoop (€ 4,90 per nacht). Crozant ligt ver van de (druk)bewoonde wereld en lichtvervuiling is er nauwelijks, zodat we 's avond bij een heldere hemel en nieuwe maan, een geweldige sterrenpracht zien, nog nooit zoveel sterren in de Melkweg zien staan. Bovendien zien we ook nog een satelliet voorbijkomen. Prachtig! We hebben nog even overwogen hier een rustdag te houden, maar besluiten toch om dat in La Souterraine te doen, onze volgende stop. In La Souterraine is een fietsenmaker en daar kunnen we hopelijk een nieuwe buitenband kopen.

De volgende ochtend gaan we verder over rustige wegen, maar er moet wel regelmatig geklommen worden. Helaas krijg ik tijdens een afdaling opnieuw een klapband. Omdat ik het al niet vertrouwde daal ik met weinig snelheid, en daarom ook dit keer geen valpartij. Ook nu de zaak maar weer provisorisch opgelapt en maar hopen dat de laatste 8 km naar La Souterraine goed gaan. De afdalingen worden met nog minder snelheid genomen, en inderdaad komen we zonder verdere problemen in La Souterraine aan. Na installatie op de prima camping La Suisse Océan ga ik naar de plaatselijke fietsenmaker, die gelukkig de juiste maat buitenband voor me heeft. Met zijn gereedschap en in de werkplaats vervang ik de band meteen. 

Bij de camping hoort ook een restaurantje, waar je, zoals we ontdekken, prima kunt eten. Morgen rustdag! Dit is onze tweede rustdag in ruim twee weken fietsvakantie en na ruim 1100 kilometers. Eén van de dingen die we op een rustdag willen doen is uitslapen, maar daar is niks van terecht gekomen. We zijn al ruim voor 9 uur de tent uitgebrand. Het lijkt er op dat de zomer nu echt is begonnen. Na wat klusjes, zoals de was en wat fietsonderhoud, gaan we de stad in om wat rond te kijken, we zien een vreemde scheve torenspits en de Sint Jacobsstraat, drinken koffie, en slenteren wat over de markt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug op de camping lunchen we bij de tent, en gaan in de schaduw van een dikke boom wat lezen, waarbij we allebei in slaap vallen, halen we toch nog wat slaap in!

's Avonds kijken we met nog drie andere fietsers (vader, zoon en een vriend van de vader), die een deel van de route in omgekeerde richting fietsen, in Café de la Gare naar de kwartfinale van het EK-voetbal waarin Nederland uiteindelijk door strafschoppen van Zweden wint. Eén van de fietsers (de vader) heeft ook materiaalpech gehad: een gebroken trapas. Hiervoor zijn zoon en vriend vandaag 110 km op pad geweest om een nieuwe te kopen, de plaatselijke fietsenmaker had 'm niet op voorraad.

Ook na deze rustdag is het weer moeilijk op gang komen. Om de grootste hitte voor te zijn staan we al om zeven uur op, en na nog wat inkopen in de stad gedaan te hebben, gaan we tegen negenen echt op pad. Via mooie en rustige wegen stoppen we in Bénévent l'Abbey voor de koffie, en uiteraard bekijken we ook hier weer de kerk! In St. Pierre-Chérignat stoppen we bij Serge en Janneke. Janneke is een oud-collega van een collega. Toen die collega hoorde welke route we gingen fietsen heeft hij mij gevraagd bij hun aan te steken, de groeten te doen, en te kijken hoe ze het maken. Dat hebben we dus gedaan. Serge en Janneke hebben van hun spaarcenten een oud huis gekocht en zijn dat stukje voor stukje aan het opknappen. Ze onderhouden zichzelf met wat ze in hun biologisch-dynamische tuin verbouwen, bakken hun eigen brood, en leven heel sober, van hun spaarcenten. Hun zelfgemaakte appelsap smaakt prima, maar wel anders dan je gewend bent. Om een idee te geven van hun soberheid: ze hebben aan vaste lasten (water, elektra, telefoon, ziektekosten) € 800 per JAAR. Ze hebben de moedige stap gezet om te proberen hun ideaal te verwezenlijken. Of het lukt is de vraag. Je kunt bij hun ook je tentje opzetten, maar de voorzieningen zijn minimaal, alleen een keukenkraan. Zie ook hun website http://jannekeserge.free.fr

In een weiland onder een dikke boom en met een prachtig uitzicht gebruiken we daarna onze lunch. Helaas krijgt Jos die middag weer een lekke achterband; dat is al de vierde lekke band in deze vakantie, er gaan jaren voorbij dat we er niet één hebben. 

Als we bij het einddoel van deze dag, St Léonard de Noblat aankomen, blijkt de camping 4 km buiten de stad te liggen, en daar zit ook nog een stevige klim in. Als we ons geïnstalleerd hebben op de camping en naar de stad terug willen fietsen, horen we van de campingbeheerster dat er ook een korter binnendoorweggetje is. We kunnen geen leuk restaurantje vinden, en belanden uiteindelijk bij een soort afhaal-pizzeria. 

 

 

St. Leonard de Noblat

 

In St. Léonard staan mooie middeleeuwse huizen, en natuurlijk is er een fraaie kerk.

De volgende dag komen we langzaam op gang en het is al bijna half elf voordat we op de fiets zitten. Tot Germain-les-Belles gaat het fietsen moeizaam, en om half één hebben we nog maar 30 km gefietst. We nemen maar weer eens een Plat du Jour. Na Germain gaat het fietsen veel makkelijker, minder klimmen en weer over rustige, landelijke wegen. 

 

 

 

Uzerche

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan het eind van de middag komen we aan in Uzerche, een leuke stad met een prachtige middeleeuwse stadskern. Na wat vochtaanvulling besluiten we nog 14 km verder te fietsen, tot Lagraulière. Daar komen we voor ons doen erg laat aan (half zeven). We treffen daar twee Nederlandse fietsers, en we gaan gezamenlijk op weg naar de camping. De camping is echter totaal verlaten en lijkt niet in bedrijf. Maar na enig zoeken vinden we de ingang van het sanitairblok en blijkt er warm water uit de douches te komen. Dus we installeren ons maar. Bij de tent 'gekookt' (brood met soep gegeten), en later in het dorp nog wat gedronken. Hier komen we beide fietsers weer tegen. Zij komen uit Wieringerwerf, en fietsen elk jaar samen een weekje een rondje ergens in Frankrijk.

Als we de volgende ochtend willen vertrekken komt er een gemeente-ambtenaar uit het dorp om het kampgeld te incasseren, we zijn dus niet onopgemerkt gebleven!

We bevinden ons nu in het departement Dordogne. Het is dan ook te merken dat we inmiddels wat meer naar het zuiden zijn afgezakt: het is behoorlijk warm vandaag, vandaar dat we al vroeg op pad zijn gegaan om de ergste hitte voor te zijn, en… we hebben de eerste van stenen gestapelde muurtjes gezien! De eerste kilometers zijn weer fraai, maar omdat we een nogal karig ontbijt hebben gehad, besluiten we al in Donzerac koffie met calorische aanvulling te nemen. De volgende stop is in Brive-la-Gaillarde, een drukke stad, veel verkeer. Bij het verlaten van de stad komen we langs een fietsenmaker, waar we voor € 5, ondanks het feit dat de winkel is gesloten vanwege de middagpauze, een extra binnenband kunnen kopen. Daarna fietsen we over mooie kleine weggetjes, en met een kilometer lange klim van 8-9% naar Turenne. Omdat het inmiddels bloedheet is geworden, houden we hier een lange pauze om bij te komen, te drinken en te eten. Turenne is een vestingstadje met oude huizen en een imposant kasteel boven op een heuvel, dat we al van verre zagen liggen. Om half vier gaan we weer op pad, maar dat valt niet mee in de hitte. Na weer wat klimmen, en (dus ook) wat dalen, vinden we het om een uur of vijf wel genoeg en besluiten om na 70 km in Martel te stoppen. We installeren ons op de 1-sterren camping municipal en gaan dan het verloren vocht aanvullen. Martel blijkt trouwens een juweeltje te zijn: veel oude huizen, een schitterende kerk en een prachtig oud plein met markthal met een fraaie oude houten kap; op het plein kun je ook prima eten.

 

 

v.l.n.r.:

oud richtingsbord,

Turenne,

Martel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De volgende ochtend staan we weer vroeg op, want het is nog steeds erg warm. We zien niemand waaraan we kampeergeld zouden moeten betalen, dus is dit de goedkoopste camping in deze vakantie. Na een korte klim en een mooie afdaling gaan we bij Meyronne de rivier de Dordogne over. Tot een paar kilometer voor Rocamadour merken we nog niets van de drukte, maar dan ineens, na het oversteken van een kruispunt, zit je midden in de hektiek. We komen na 22 kilometer om half elf aan in l’Hospitalet, een toeristisch dorp vlakbij Rocamadour. Hier kunnen we kiezen uit een aantal campings, en op goed geluk kiezen we voor Camping Plein Air, dat een beetje uit de drukte ligt. Een dure, maar goede keuze met vriendelijke beheerders. Nadat we tent hebben opgezet, op naar Rocamadour, weer één van die bijzondere plaatsen op deze route. Alleen al de ligging: Rocamadour is op, in en tegen hoge rotsen gebouwd, en het is niet zozeer een grote stad, maar veel meer een hoge stad. Het zijn prachtige witte krijtrotsen, een onderdeel van de Causses. Die ligging van Rocamadour is tevens het mooiste; eenmaal in het stadje, blijkt het een grote toeristenmolen zijn, waar wij, die dagenlang door het platteland hebben gefietst, erg aan moeten wennen. 

 

 

 

 

 

 

Rocamadour

 

 

 

 

 

 

 

De naam Rocamadour is een samentrekking van Roc (rots) d’Amadour (van Amadour): St. Amadour was een kluizenaar die hier in de elfde eeuw geleefd heeft en begraven is. Er is veel te zien, zoals:

  • Grand Escalier, waarop als boetedoening de 216 ruwe treden op de knieën moesten worden beklommen, iets wat ook nu nog gebeurt;
  • Notre Dame St. Michel, half in de rotsen gebouwd, met restanten van fresco’s;
  • Madonna Noir, houten beeld, dat al in 1105 in een geschrift van Paus Pascal II wordt genoemd;
  • Chateau, imponerend boven op de rotsen;
  • de Kruisgang van Jezus die wordt uitgebeeld op panelen waar je langs komt, als je van boven op de rotsen naar het onderste deel van de stad afdaalt.

’s Avonds eten we op een terrasje in l’Hospitalet, daarna zien we het Nederlands elftal in de halve finale met 2-1 van Portugal verliezen.

Vandaag gaan we richting Cahors. Voor ons is dat het eindpunt van de route ‘Langs Oude Wegen’. Vanaf Cahors zoeken we zelf een route over kleine weggetjes naar Avignon, omdat we van daaruit met de AutoSlaap Trein naar Nederland terugreizen. Het is vandaag niet meer zo warm, en dat komt goed uit omdat we in het begin een aantal (fraaie) klimmetjes hebben. Heel langzaam zien we Rocamadour uit beeld verdwijnen. En we fietsen weer over de meest fraaie en rustige weggetjes. Fantastisch!

In Montfaucon lopen we de koffie op, en worden door wat Franse stamgasten geplaagd met het verlies van het Nederlands elftal. Gelukkig voor ons zijn de Fransen nog eerder uitgeschakeld, dus krijg ik ze snel stil. Na Labastide-Murat komen de mooiste kilometers: "eerlijk plat", dat is mijn benaming voor vals plat omlaag. We dalen door een prachtige rotsachtige omgeving af naar de Lot. Vanaf Vers gaat het weer omhoog, en op een stil weggetje vinden we een lunchplek met uitzicht op de Lot. Om half vier arriveren op Camping Rivière de Cabessut. Hier merken we dat het langzamerhand toch wat drukker begint te worden, logisch we komen steeds zuidelijker, en het is inmiddels 1 juli, dus de eerste schoolvakanties zijn begonnen.

Cahors is een aardige plaats, hoofdstad van het departement Quercy, en aan 3 kanten omsloten door de Lot. Eén van de bruggen over de Lot is de Pont Valentré, met drie torens en poorten op de brug. Er is ook een wijnmuseum.

's Avonds bestuderen we de aangeschafte Michelin kaarten uitgebreid om een planning te maken voor de route naar Avignon; we willen een mooie omgeving (geen probleem), rustige weggetjes (niet zo moeilijk), niet al te zware klimmen (dat is al wat moeilijker), en wat ruimte om één of twee rustdagen te kunnen nemen, of eventuele tegenslag op te kunnen vangen. We komen niet verder dan een plan voor de eerste twee dagen, we zullen dan wel weer verder zien.

 

 

 

Le Pont Valentré in Cahors

klaproosjes in een weiland

in de buurt van Montfaucon

 

 

 

Naar Inleiding 2004 Wageningen - Nevers Cahors - Avignon Home
Nevers - Cahors algemene informatie

 

bijgewerkt: 09-apr-2010