Home Fietsvakantieverhalen van Valentijn van den Berg Home

1998 - Van Wageningen naar Florence

Deel 3: Florence en Siena

Vrijdag 17 juli (Firenze, 17 km)

Onze campingplek blijkt toch niet echt rustig te zijn: er loopt weg langs de tent, er was vannacht ergens een concert (bluesmuziek), mensen die nog laat op zijn en luid kletsend langs komen. Er ging zelfs iemand om 1.30 uur de afwas doen!!!!

We zijn vanochtend dan ook lekker lang blijven liggen en staan pas na 10 uur op. We hebben geen brood en op de camping is ook niets te koop. Bij een soort snackbar tegenover de camping een broodje met cappuccino en yoghurt genomen.

Vervolgens fietsen we naar de Ponte Vecchio. Die valt ons qua uiterlijk tegen. Alles erom heen maakt echter wel een gezellige indruk. Vlakbij de Ponte Vecchio is de Galleria Uffizi. In dit gebouw zijn verschillende musea ondergebracht. Bij de musea staan lange wachtrijen. Wij hebben geen zin om met dit mooie weer een museum in te gaan. We hebben meer zin in koffie! Op het Piazza della Signoria vinden we een gezellig terrasje. Terwijl we op het terras zitten wordt een Nederlandse vrouw van haar handtas beroofd. Niemand heeft wat gezien. Mevrouw is in het wilde weg gaan zoeken en waarachtig krijgt ze degene die de tas heeft gestolen te pakken. Alleen de pasporten zijn verdwenen, de rest zit er nog in. Wij zijn even met de neus op de feiten gedrukt en weer extra oplettend. Op dit plein staat ook het mooie Palazzo Vecchio omringd door beelden van Michelangelo (o.a. David).

Hoogste tijd om de Duomo te bezichtigen. De kerk is aan de buitenkant veel indrukwekkender dan van binnen. Binnen vrij sober met wel een prachtige plafondschildering, dat er vanuit verschillende invalshoeken steeds anders uitziet. Nu we hier toch zijn willen we ook de Campanile (toren) wel beklimmen. Voor 10.000 lires per persoon moeten we 414 treden omhoog. Eenmaal boven heb je een schitterend uitzicht over de stad. Heel indrukwekkend!

Elk gebouw in het oude stadsdeel van Florence is een plaatje op zich. Elk gebouw heeft iets bijzonders.

Na nog wat rondgeslenterd te hebben, zoeken we een terrasje op de Piazza della Republica op om een krantje te lezen en de onvermijdelijke ansichtkaarten te schrijven. Tenslotte gaan we nog naar het busstation en het station om te informeren hoe we eventueel in San Gimignano of Siena kunnen komen. Of we dit echt gaan doen weten we nog niet.

Uiteindelijk hebben we in de stad bij een self-service restaurant wat gegeten. Morgen hebben we onze afscheidsavond en dan gaan we nog een keer echt uit eten.

Zaterdag 18 juli (Firenze, Siena, 13,5 km)

We hebben besloten om vandaag Siena te bezoeken. Dat betekent bijtijds opstaan, op de fiets naar het busstation, fiets in een soort openbare fietsenstalling plaatsen en dan enkeltjes kopen om daar retour mee te reizen! (was niet de bedoeling).

De busreis naar Siena duurt ongeveer 1½ uur.

Siena is een hele leuke stad (60.000 inwoners), veel minder kolossaal en druk dan Florence (met ruim 400.000 inwoners). Een heel fraai plein Piazza del Campo (waar de beroemde paardenraces (palio) worden gehouden) en een fraaie Dom van wit en zwart marmer met van binnen veel meer kleuren dan de Dom in Florence. In een zijbeuk is een museum gevestigd met veel beeldhouwwerk van Giovanni da Pisano en met als pronkstuk het fresco ́ 'Maesta'  van Simone Martini uit 1315.

Siena zelf ligt op 3 heuvels en dat betekent dat de straatjes veel minder recht toe recht aan zijn dan in Florence, ook de kleuren zijn anders.

Om half 5 zijn we weer terug in Florence. Daar lekker op een terrasje gezeten op de Piazza della Republica (biertje ƒ 8,-). Later op het Piazza della Signoria ons galgenmaal gegeten bij Il David.

Op het terras hebben we nog gezellig met een Duitse vrouw (musicus) zitten praten, die alleen op vakantie is en het bezoek aan Florence combineert met een cursus Italiaans.

Zondag 19 juli (Firenze, 8 km)

Vandaag is de dag van de terugreis. We hebben daarvoor in Nederland al plaatsen gereserveerd in de slaaptrein van Florence naar München; kaartjes voor de fietsen konden pas hier kopen.

Omdat we pas vanavond met de trein vertrekken hebben we uitgebreid de tijd om nog wat van Florence en het mooie weer te genieten. Het wonderlijke is dat we beiden vandaag bekenden zijn tegen gekomen: Jos een oud-collega en ik een collega die hier beiden voor een (hetzelfde) congres zijn.

Aan het eind van de middag hebben we weer bij Il David gegeten. En het was weer heerlijk!! Dit is dus eigenlijk pas ons galgenmaal.

Uiteindelijk kunnen we er niet meer omheen, we moeten naar het station. Hier moeten we een bloedhete trein in (heeft de hele dag in de zon gestaan), maar nadat de trein gaat rijden en de airco aan is, is dat snel over.

Maandag 20 juli (Nijmegen - Wageningen, 30 km)

De volgende dag moeten we een aantal keren overstappen (München, Nürnberg, Köln en Venlo). We komen aan het eind van de middag in Nijmegen aan. Hier hebben we, op hetzelfde terras waar we aan het begin van onze vakantie ons eerste kopje koffie hebben genomen, pannenkoeken gegeten. In het schemerdonker zijn we toen over de Waaldijk naar huis terug gereden.