Home Fietsvakantieverhalen van Valentijn van den Berg Home
 

 

 

1998 - Van Wageningen naar Florence

 

Algemene informatie

 

Onze etappes:

etappe nr

da- tum

 

gereden route

km        per dag

km    totaal

1

20/6

Wageningen - Nijmegen - Ooijpolder - Kranenburg (D) - Gennep - Well

98

98

2

21/6

Well - Lottum - Venlo - Kessel - Asselt - Roermond - Vlodrop

78

176

3

22/6

Vlodrop - Linnich (D) - Jülich - Düren - Zülpich

92

268

4

23/6

Zülpich -  Remagen - Bad Breisig - Andernach - Koblenz

108

376

5

24/6

Koblenz - Boppard - Sankt Goar - Bacharach - Bingen - Heidenfahrt

94

470

6

25/6

Heidenfahrt - Mainz - Oppenheim - Gernsheim - Lorsch

92

562

7

26/6

Lorsch - Weinheim - Ladenburg - Heidelberg - Walldorf

78

640

8

27/6

Walldorf rustdag

9

649

9

28/6

Walldorf - St. Leon - Bruchsal - Bretten - Porzheim (Häckermühle)

86

735

10

29/6

Porzheim - Mühlhausen - Weil der Stadt - Naturpark Schönbuch- Tübingen

60

795

11

30/6

Tübingen - Mössingen - Melchingen - Gammertingen - Sigmaringen

79

874

12

1/7

Sigmaringen - Pfullendorf - Höchsten - Oberteuringen

66

940

13

2/7

Oberteuringen - Tettnang - Lindau - Bregenz - Lustenau

70

1010

14

3/7

Lustenau - Feldkirch - Nenzing

53

1063

15

4/7

Nenzing - Bludenz - Tschagguns - Gaschurn - Vermunt Stausee - Bielerhöhe

63

1126

16

5/7

Bielerhöhe - Galtür - Ischgl - Landeck - Ried

71

1197

17

6/7

Ried rustdag

0

1197

18

7/7

Ried - Pfunds - Norbertshöhe - Nauders

39

1236

19

8/7

Nauders - Reschenpaß - Sankt Valentin an der Heide - Mals - Naturns

80

1316

20

9/7

Naturns - Merano - Lana - Nals - Kaltern - Mezzocorona

86

1402

21

10/7

Mezzocorona - Trento - Rovereto -  Rivalta Veronese

89

1491

22

11/7

Rivalta Veronese - Bardolino

24

1515

23

12/7

Bardolino - Valeggio sul Mincio - Mántova

56

1571

24

13/7

Mántova - Borgoforte - Moglia - Secchia

81

1652

25

14/7

Secchia - Tivoli - Bologna - Casalecctia di Reno - Sasso Marconi

72

1724

26

15/7

Sasso Marconi - Vado - Rioveggio - Passo della Futa - Monte di Fò - San Piero

73

1797

27

16/7

San Piero - Fiésole - Firenze (=Florence)

52

1849

28

17/7

Firenze

17

1866

29

18/7

Firenze

14

1880

30

19/7

Firenze

8

1888

31

20/7

Nijmegen - Wageningen

30

1918

 

Overnachtingsadressen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië

etappe naam plaats prijs pn o.b.v.

1

Camping De Kooy

Well

ƒ 15

L

2

Boshotel

Vlodrop

ƒ 185

L+O

3

Hotel Europa

Zülpich

DM 120

L+O

4

Camping Rhein-Mosel

Koblenz-Neuendorf

DM 17

L

5

Camping Heidenfahrt

Heidenfahrt

DM 18

L

6

Hotel Kaplan

Lorsch

DM 110

L+O

7+8

Camping Walldorf Astoria

Walldorf

DM 20

L

9

Hotel Häckermühle

langs Würms

DM 150

L+O

10

Neckarcamping

Tübingen

DM 25

L

11

Campingplatz Kreisstadt

Sigmaringen

DM 17

L

12

Hotel Sonne

Oberteuringen

DM 120

L+O

13

Sporthotel Lustenau

Lustenau

OS 1.200

L+O

14

Gasthof Rössle

Nenzing

OS 900

L+O

15

Alpenhütte Madlener Haus

Bielerhöhe

OS 590

L+O

16

Camping Dreiländereck

Ried

OS 183

L

17

Haus Arnika

Nauders

OS 500

L+O

18

Kamer bij particulieren

Naturns

Lire 70.000

L+O

19

Hotel Draga

Mezzocorona

Lire 110.000

L

20

Albergo Belvedere

Rivalta Veronese

Lire 70.000

L

21

Camping Comunale

Bardolino

Lire 39.000

L

22

Kampeerboerderij Agriturismo Corte Chiava

Porto Montovano

Lire 30.000

L

23

Hotel Secchia

Secchia

Lire 197.000

HP

24

Hotel 3 Galletti

Sasso Marconi

Lire 120.000 

L+O

25

Camping Nugello Verde

San Piero

Lire 42.000

L

26,27,28

Camping Villa Camerata

Florence

Lire ????

L

 

Zaken die ons onderweg zijn opgevallen:

In Duitsland:

  • Duitsers zijn prima chauffeurs voor fietsers! Ze gaan met een hele grote boog om je heen. En als ze een keer moeten wachten, gaat dat zonder getoeter en ze gaan ook niet vlak achter je rijden. Dit geldt trouwens ook in Oostenrijk.
  • Duitsers zijn erg, erg hulpvaardig; als we even stilstaan en naar de kaart staan te kijken, komen ze vragen om te helpen. We hebben zelfs meegemaakt dat er twee Duitsers met elkaar in discussie gingen omdat ze het oneens waren over de route die wij volgens hen zouden moeten volgen.
  • Duur, m.n. de horeca. De prijs van kamperen valt wel mee. Ditzelfde geldt voor Oostenrijk.
  • Campings zijn goed, prima schoon en hebben vaak modern sanitair.
  • Veelal zijn fiets- en wandelpaden gecombineerd. Niet zo veilig en hopeloos voor fietsers.
  • De overgangen van fietspad naar andere wegen is waardeloos. Veel te veel hoogteverschil; slecht voor je fiets.
  • Treinen, treinen en nog eens treinen. Vooral langs de Rijn (en daar hebben wij honderden kilometers langs gereden) heel veel goederentreinen.

In Italië:

  • In Süd-Tirol hebben we tientallen (>100) kilometers tussen appelboomgaarden doorgereden op erg rustige weggetjes. In Trentino vaak door wijngaarden.
  • De indianenverhalen dat we door Italiaanse automobilisten van de weg af gereden zouden worden, zijn sterk overdreven; ze rijden wel erg hard op lokale wegen, maar gaan met een boog om ons heen; soms claxonneren ze.
  • Er wordt erg veel gefietst in Italië.
  • Italianen converseren zeer luidruchtig, als ze een ‘normaal’ gesprek voeren lijkt het of ze de grootste ruzie hebben; als ze gaan kaarten lijkt het wel oorlog.
  • De stervensveel mobiele telefoons (woorden van Jos) in Italië, bijna geen Italiaan is zonder.
  • Allemachtig veel brommertjes, die allemaal dwars op de straat geparkeerd worden. Bij het station in Florence is een heus brommerparkeerprobleem; mensen moeten rondjes rijden om een parkeerplaatsje te vinden.
  • Hoe klein een dorp in Italië ook is, er is een Bancomat (flappentap).
  • Florence: schitterend, een en al historische cultuur, groot, druk, duur, prachtige gebouwen: Duomo, Campanile, Piazza della Republica, Piazza della Signoria met o.a. een replica van David van Michelangelo.
  • Siena: prachtig, veel overzichtelijker dan Florence, minder groot, minder druk: Duomo, Piazza del Campo, Museo Civico met o.a. de fresco 'Maesta' van Simone Martini uit 1315.

 

 

 

 

 

Algemeen:

  • Kwaliteit van de secundaire wegen in:

. Duitsland: uitstekend

. Oostenrijk: goed

. Italië: soms erg matig.

  • In Duitsland en Oostenrijk hebben we nauwelijks tot geen afval op straat gezien. In Italië duidelijk wel.

  • We zijn een aantal bijzondere oude bruggetjes overgegaan o.a. een houten hangbrug bij Oberteuringen, veel houten bruggen over de Inn, bruggen met dwarsliggers die wel 5 cm in hoogte verschilden, een spoorbrug met een smal fietspad ernaast en….. de Ponte Vecchio.

  • Hoe krijgt je het voor elkaar om zoveel rustige (soms autovrije) weggetjes te vinden, die bovendien ook nog vaak goed geasfalteerd zijn = compliment aan de schrijver van het routeboekje, Hans Reitsma.

 

Naar Inleiding 1998 Wageningen - Bregenz bezoek aan Florence en Siena Home
Bregenz - Florence algemene informatie

 

bijgewerkt: 25-sep-2019